REUNIÓ CGMO 23-10-24

Escrit el 25/10/2024
USPAC


REUNIÓ CGMO 23-10-24 

A continuació els punts tractats a la reunió amb els caps de la CGMO del 23-10-2024:

  • Torn ordiNari: A les ARTS tenim molta més gent a les oficines que al carrer. Cal revertir la situació i disposar de més patrulles operatives. El Comissari manifesta que estan treballant per revertir aquest mal endèmic. Exemple pràctic: hi ha sectors on únicament tenim un Quàsar operatiu, ja que la resta dels efectius d’aquell torn eren Espiell, radar, transports, Pentax operatiu, Bòxer, formació...
  • Manca d’efectius; Nou Concurs: manca d’agents, caporals i sergents. El Comissari manifesta que la Prefectura i SGRH varen establir que els concursos d’especialitats serien cada dos anys, i que ens adrecem al Consell per demanar concurs anual. La CGMO hi estaria encantada de rebre nous efectius. Alhora, se’ls hi recorda la mitjana d’edat tan elevada d’aquesta especialitat.

Vàrem proposar, mentre no arriba el concurs, que es faci un oferiment per recuperar antics moss@s de trànsit. Així mateix, ens diuen que la CGMO també ha demanat a la CSUTER/Prefectura poder cobrir les vacants dels sectors que en tinguin.

  • Cobertura torn de nit: Tenim efectius per poder ser un mínim de dues patrulles als sectors i als sectors més grans doncs 3, 4 o 5 patrulles al torn nocturn. Com de costum, la CGMO s’excusa amb el % d’accidents del torn de tarda.

Des de la USPAC insistim en la necessitat de ser patrulles al torn de nit, ja que la seguretat dels moss@s és la nostra prioritat. On hi ha el perill real és als controls de les nits; accidents en vies ràpides... ja que hi ha una manca de suport real i immediata. Un ex: sector de Tarragona planifiquen 5 agents. Per quin motiu no en posen 6 i fan 3 patrulles ?. Ens diuen que no és obligatori fer patrulles senceres.

  • Nou Vector; Horari Q3: En aquest punt s’ha estat parlant molta estona, ja que cada ART i cada grup de vectors ho veuen d’una manera diferent: alguns els sembla perfecte l’horari Q3, d’altres unitats s’adapten bastant a la conciliació dels seus moss@s; i altres ARTS estan fent el Q5. En veure tanta disparitat d’opinions, els Caps de la CGMO es tornaran a reunir amb els Caps afectats i ho treballaran.

Un cop feta la introducció, des de la CGMO han volgut deixar clar que l’actual model de trànsit està funcionant i que estem fent una molt bona feina, però que els actuals Caps volien convertir els anomenats Vectors en autèntics investigadors. D’aquí a la Creació de la Divisió pertinent. A més, s’estan trobant alguns obstacles de “quan vols canviar” un sistema implantat des de fa anys. No obstant això, ells són “ambiciosos” i busquen l’excel·lència de la tasca realitzada per aquests 150 especialistes (el núm. d’investigadors que volen) en Investigació i sinistres viaris, els quals rebrien una formació molt important i, juntament amb més tecnologies com els futurs Drons, millores en els atestats i altres, podrien avançar molt la feina i els atestats es podrien entregar al jutjat abans del que es fa actualment.

Insistim, novament, en el reconeixement de la figura del Cap de Vectors, futurs Caps de les Unitats Regionals d’Investigació i Sinistres Viaris.

  • VAR15: hi ha un grup de treball que lidera l’Inspector Damià (ARTP), en el qual s’han traçat els criteris per convocar als moss@s a les Voltes i grans esdeveniments.

Quant a l’activació del Var15 via correu electrònic (és per seguretat i transparència), tot i que actualment encara es fa via telèfon. Pel que fa als criteris definitius sobre si els especialistes es podran apuntar en diferents ARTS per fer hores extres, i altres qüestions, s’està treballant en l’anomenat grup de treball.

Des de la USPAC, vàrem deixar constància que aquest nou sistema només beneficia a aquells/es que estan treballant davant d’un ordinador. Per contra, que passarà si els operatius estem en un accident, controls, torn de festa... i no podem respondre en 1 hora?. On queda allò de la desconnexió digital per a un moss@ que es troba lliure de servei?. Si tots/es ens neguem a visualitzar un correu corporatiu des del mòbil personal, que farà l’administració?. Per quin motiu un moss@ hagi de suplir les mancances de l’administració?

  • Un company va patir un accident de trànsit, durant una volta, amb una Moto de paisà. Els Caps ens duen que no anava amb bandera i que va ser mala sort patir l’accident. No obstant, el Comissari va donar directrius perquè no es torni a fer servir una moto de paisà per cobrir una volta o un Var15.
  • Companys/es agafen 2a activitat i queden fora de trànsit: la CGMO ens diu que en són coneixedors de la problemàtica i ells fan faran tot el possible per no perdre efectius i donar una feina digna a tothom, però que les ARTS depenent orgànicament de les Regions i aquests són els que tenen la darrera paraula. Així mateix, tots els presents insistim en la necessitat que aquestes places no siguin comptades com a efectius operatius a les RLT i així es podran obtenir més agents als concursos.
  • Hem demaNat, novament, una formació contínua.  Diuen que estan treballant per fer-ne més i millor, però no és fàcil. S’està fent la conducció de motocicletes.

Formació Càmeres unipersonals: no es poden utilitzar fins que tothom estigui format. Així doncs,  no ens pot dir quan es podran utilitzar. Directriu de la tècnica.

Formació sobre com actuar davant d’un incendi d’un vehicle elèctric o híbrid. Diuen que ho treballaran perquè es pugui aconseguir.

 

  • Accident greu a Lleida: hem manifestat que els moss@s no podem sortir al carrer amb motos que no poden garantir la nostra seguretat. El cas més greu i recent és l’accident en una formació per una més que probable avaria mecànica en el sistema de frenada. A més, vàrem recordar avaries greus d’enguany: Cardant trencada en marxa, peces del motor bòxer trencades i altres... El Comissari afegeix que es va traslladar, l’endemà, aquesta problemàtica al SCT, tot indicant que, a hores d’ara, no es pot garantir la presència de motoristes a la pròxima Volta Catalunya.

Hem deixat clara la nostra postura: la nostra seguretat va per davant de tot.

  • Uniformitat; material i parc mòbil: aquest és un punt on sempre xoquem contra un mur, ja que fa mesos i anys que denunciem la situació precària que patim a la nostra especialitat. La CGMO ens trasllada aquestes qüestions a la reunió de materials i equipaments (on també portem tots els punts que afegirem a continuació i on no ens donen cap solució).

És molt trist que els especialistes de trànsit, avui en dia, estiguem reclamant millores en materials i mitjans tècnics, ja que tenim equips que procedeixen de la GC i són de l’altre segle. Volem ser una policia moderna i Europea?..., ja que tenim material i parc mòbil més típic d’una policia del 3r món.

  • Licitació motos: diuen que l’any vinent en vindran, però la CGMO no pot confirmar ni la quantitat ni el model que serà, pel fet que això ho decideix la Tècnica. El Cap de divisió va emetre un informe al SCT, perquè si les motos no estan segures no es podran i no es podrà fer la volta. Aquest és el missatge. El SCT té sobre la taula la problemàtica i com trobar-hi una solució.
  • El Suport de la CGMO en són coneixedors del mal funcionament del Rodi. Ídem de la Cap de serveis centrals, la qual ens demana que adrecem escrit al Subdirector d’administració i serveis, tot indicant les incidències que en tinguem coneixement.
  • Manca d'actes auto copiatives als sectors. Així mateix, tornem a demanar que s'adapti el sistema d'actes per imprimir-les des de les tauletes. Ens diuen que estan treballant per poder treure tot el potencial de la tecnologia.
  • Connexions dels cascs nous. És lamentable fer coses amb cinta i brides.
  • Emissores Tarraco. La comunicació és molt dolenta per culpa dels “micros” que portem, els quals estan molt lluny. Traslladar-ho a la Subcomissió.
  • Sistema gravació Tarraco: s’està treballant perquè tots els caps de torn puguin accedir-hi i veure-les. Comencen a enregistrar en el moment que es pitja i grava 30 segons abans. La Sala pot accedir a les imatges en directe.
  • Últims TARRACO: ens manca llum a la part posterior per poder treballar a la nit. Ens diuen que estan en via de solucionar-ho.
  • Llums ponts vehicles: demanem laterals i davantera. Subcomissió material.
  • Manca de Digitals petits, els quals que donen mesures errònies; Evidencials que fallen constantment; La manca de paranys provoca que s’hagin de fer immobilitzacions verbals. Ens diuen que Les ARTS han de demanar els paranys. I els hi diem que han comprat paranys que es trenquen fàcilment i no hi caben al lloc habilitat dels Tarraco. UN NYAP!
  • Hi ha poques claus “USB” per fer la descàrrega dels camions, ja que en tenim moltes d’espatllades i no hi ha manera de reposar el material. Lamentable.

El Comissari diu que estan demanades a Transports i que aquests han ficat com a excusa que no els hi queda pressupost. En veure això, ho han demanat al SCT i resten a l’espera que ho comprin i ens arribi al territori.

  • Quits de drogues: manca de previsió total i absoluta. Constantment ens quedem sense i hem d'anar pidolant entre ARTS. És inadmissible que una patrulla no pugui fer el control a un conductor sota els efectes o bé el conductor d’un accident perquè no disposem de quits. La CGMO diue que la licitació es va fer 5 anys enrere i que ningú preveia que es poguessin fer tantes proves en un any. I que ja han demanat al SCT que s’augmenti un % important el nombre de quits per a la següent licitació.
  • Demanem una jaqueta de paravent, resistent a la de pluja, de qualitat. Ens diuen que ara han començat unes proves per determinar les qualitats necessàries i dotar-ne a tot el CME d’aquestes. És incomprensible que després de 26 anys de la creació de la nostra especialitat, encara no hem après que si plou, ens mullem amb la jaqueta tan patètica que tenim. Indignant!!
  • Necessitem unes botes per a l'estiu i unes per a l'hivern. I que no ens entri l'aigua. Cada unitat del CME té unes necessitats i la tècnica no pot dir tothom per igual. Fa anys que ho demanem. La CGMO ens deriva a la Subcomissió.

 

No té lògica disposar del mateix calçat amb les temperatures tan extremes que tenim a Catalunya, les quals poden anar des dels -20 graus de l’hivern a uns 60-65 graus de l’asfalt on els moss@s s’hi passen hores fent regulació del trànsit, controls, i altres tasques.

  • El SCT estaria disposat a pagar uns airbags i s’està fent un estudi per poder portar la uniformitat i l’airbag. El Comissari ens diu que veu complicat portar a l’estiu l’actual uniformitat (polo, jaqueta, armilla) i afegir l’airbag.
  • Pantaló operatiu, del qual només en tenim 1, no tenim folre. Ha arribat el fred i, com de costum, “ens ha agafat amb els pixats al ventre”. Quina direcció política més lamentable que tenim. Els moss@s, sempre, els últims.
  • Modernització de les tasques burocràtiques. Tenim la tecnologia al nostre abast, però continuem fent fulls de servei i totes les graelles a mà, com fèiem fa 26 anys. Tot plegat molt surrealista i poca o nul·la voluntat de millorar.
  • Vehicles en propietat amb reparacions mensuals/anuals que ascendeixen a xifres indignants. Entren fums als habitacles, els ponts s’espatllen constantment, problemes de motor, de suspensions i un llarg etc. En definitiva, s’està allargant la vida de vehicles que no haurien d’estar operatius.
  • Bòxers de l’any 2007 (de propietat), les quals tenen milers de km i d’hores de motor. I afegirem que, mentre algú certifiqui l’ús òptim de les motos, no són aptes per realitzar patrullatge, ja que no garanteixen la seguretat del moss@.
  • Lots nous de recanvi: és una evidència que no disposem de material adequat a l’any i segle actual. Es trenca un lot dels nous i no hi ha recanvi al sector/ART. Per contra, encara conservem els mateixos carregadors i lots de 26 anys enrere, els quals no fan llum i posen en perill al moss@ que està regulant. Ho hem d’adaptar tot al material modern, i llençar la resta.
  • Retirar totes les carpetes metàl·liques dels vehicles i substituir-les per les de plàstic dur, per la seguretat i protecció del moss@. Diuen que es va ordenar de retirar-les totes dels vehicles i si encara hi ha alguna, que la retirem.
  • Els lectors de matrícules. El Comissari va explicar que hi ha un error en l’aplicació que ha de transferir les dades i que estan en fase d’arreglar-ho. És una vergonya els tempos que es necessiten per desencallar les coses.
  • Per acabar, demanem una adequació de tot el material que tenim a l’especialitat i a l'any/segle que estem. El Comissari ens explica que la tècnica ha decidit que Trànsit no hauria de tenir Drons, ja que segons ells és molt car. Així mateix, la CGMO ho considera imprescindible pel futur de l’especialitat i ho ha demanat al SCT. Alhora, ens diuen que en menys d’un any disposarem de radars i evidencials nous.

Aprofitem en recordar-vos que davant de qualsevol manca de material, avaria de vehicles, cascs... ho traslladeu al vostre Cap de la unitat o al servei d’administració de referència (N.I). Així mateix, teniu a la vostra disposició els telèfons dels delegats/des i el correu transit@uspac.cat per fer-nos arribar totes les incidències que succeeixin.

USPAC, L’ESCUT DELS MOSS@S


134. REUNIÓ CGMO 23-10-24